Informasjon til alle brukere: Sprekere avvikles dessverre 31.12.2018.
Klikk her for å lese mer.

HVOR VIL DU PÅ TUR?

Sprekere gir deg tilgang til turløyper i hele landet. Alt fra de råeste høyfjellsturer til trilleturer i sentrumsnære strøk. Finn en tur som passer for deg.

Fløisvingene - Fløyen

• {{activityTypeNames[activity]}}
3,3km

Denne turen er en av de mest populære løypen opp til Fløyen.

Turen starter ved Fløibanestasjonen. Følg veien opp trappene på venstre siden av inngangen til stasjonen. Veien går svingete oppover mot til gamle Skansen brannstasjon. Brannstasjonen ble bygd etter bybrannen i 1901. Her satt det en utkikksvakt i tårnet. Fra skansen følger man veien til høyre gjennom Skanseparken og frem til et område som heter ”Hesten trenger kvile”. Fra gammelt av var dette en plass hvor hesten kunne får drikke vann. Veien svinger seg videre mot venstre før den svinger mot høyre igjen forbi Øvre Bleken og frem til Skansemyren. Her kan man også se Fløibanen stoppe. Følg veien opp til venstre for Fløibanen. Herfra går man opp Fløisvingene. Etter man har forsert alle svingene går veien til venstre fortsetter opp til Fløipilen. Herfra følger man bare veien sørøstover frem til Fløyen. På selve Fløyen er det fint å raste. Her er det fantastisk utsikt over Bergen sentrum. Det er også både kiosk og restaurant. På vinterstid er det veldig populært for barn og unge å ake ned fra Fløyen. De har gjerne Fløibanen opp og aker hele veien ned. Fra Fløyen kan man returnere via samme trasé eller fortsette turene innover i byfjellene. Herfra kan man nå mange forskjellige mål.

Tilkomst:
Fløibanestasjonen ligger midt i Bergen sentrum, nær bryggen. Kommer man i bil finnes det forskjellige parkeringshus i sentrum man kan benytte. Det nærmeste ligger i Rosenkrantzgaten, kun 3 minutter fra Fløibanestasjonen. Man kan også lett komme seg til sentrum via buss, tog, båt eller Bybanen.

Tidsbruk:
Det tar rundt 1 time å gå opp.

Passer for:
Denne turen passer for de alle, ta gjerne med barna. Turen følger gode asfalt- og grusveier hele tiden så man kan benytte trillevogn og rullestol. Vær forøvrig obs på at man hele tiden går oppover, så det kan muligens bli litt tungt. Det er også mulig å ta Fløibanen opp til toppen, denne er tilpasset bruk av trillevogn og rullestol

Utstyrsbehov:
Kle deg etter været.

Fakta om turen:
Fløibanen ble offisielt åpnet 15. januar 1918. Tanken om et transportmiddel til Fløyen ble luftet så tidlig som i 1895 av stortingsmannen og bergenseren John Lund. Arbeidet med å bygge Fløibanen begynte høsten 1914. Banen var klar til oppstart i januar 1918. Fløibanens øvre stasjon ligger 320 m.o.h. Høydeforskjellen mellom nedre og øvre stasjon er 302 meter.

Fløibanens trasé har en lengde på 844 meter med en stigning som øker fra 15 grader til 26 grader på det bratteste. To baner, Rødhette og Blåmann, hver med plass til 100 passasjerer, kjører mellom sentrum, de tre mellomstasjonene (Promsgate, Fjellveien og Skansemyren) og Fløyen hver dag hele året. I september til april til kl.23:00, og til kl.24:00 fra mai t.o.m. august. Fløibanen kjører i en fart av 4,0 m/sek. Turen tar vanligvis 5 - 6 minutter. Fløibanen er en meget miljøvennlig transportbedrift, da banen drives med elektrisitet og ikke forurenser.

(Kilde: Opptur Hordaland og Fløibanen.no).